Vår filosofi bygger på en grundläggande övertygelse: att göra våra kunder nöjda och förbättra deras liv. Vi kommer alltid att sträva efter att utveckla våra idéer och förverkliga våra ambitioner, och vi vill dela glädjen och spänningen i att uppnå detta med hela världen.
”Om du tillverkar en överlägsen produkt kommer människor att köpa den” – Soichiro Honda
Våra grundare Soichiro Honda och Takeo Fujisawa, utvecklade sin dröm till vår Honda-filosofi. Den bygger på två grundpelare: respekten för individen och det vi kallar för The Three Joys. Än idag delas den av alla våra anställda och den genomsyrar alla våra företagsaktiviteter.
Hondas vision är dock mer än bara ord. Våra medarbetare vet att företaget litar på dem och uppmuntrar dem att anta utmaningar utan rädsla för att misslyckas. Alla respekteras inom Honda. Soichiro skulle inte låta det vara på något annat sätt.
Honda är ett företag som bygger på ömsesidig respekt. Vi vet att människor har egna idéer, så vi uppmuntrar våra medarbetare att så väl agera på dem som att ta ansvar för dem. Vår kultur bygger på ömsesidigt förtroende, vilket hjälper oss att lita på varandra och dela med oss av vår kunskap sinsemellan.
Morgondagens drömmare: ASIMO underhåller elever som besöker Hondas School of Dreams i Swindon.
Vi vill att våra kunder ska känna att de har gjort ett bra val och att de ska få uppleva många års trogen tjänst från sin Honda.
Vårt utbud bör motivera våra återförsäljare. Det är inte lätt för en återförsäljare att sälja en produkt som inte inger förtroende.
Om våra kunder och återförsäljare är nöjda kan vårt utvecklingsteam känna sig stolta över sitt arbete. Det är ett väl utfört jobb.
Våra tekniker världen över bär än idag vita overaller för att hedra Soichiros ursprungliga idé.
Alla som arbetar på golvet i en Honda-fabrik bär vita overaller – även vd:n. Smuts syns på vita kläder, men om du håller anläggningen så ren som möjligt syns inget smuts. Den här idén hade Soichiro Honda 1952, och vi har gått efter den ända sedan dess.
I Hondas värld vill vi att alla ska gilla sitt arbete, tala öppet, arbeta med en ambition och värdesätta strävan. Vi tror att det hjälper våra medarbetare att producera högkvalitativa och prisvärda produkter. Vårt mål? Fullständig kundtillfredsställelse.
Klarsynte Soichiro Honda hade redan från början en idé om vita overaller skulle bäras för att symbolisera en ren arbetsmiljö.
Vi är stolta över vår historia. Läs om hur vår grundare Soichiro Honda gjort oss till dem vi är.
Vart kommer våra drömmar att ta oss härnäst? Se hur morgondagens Hondor kommer att se ut.