Honda CR-V får fem stjärnor i Euro NCAP

den 7 maj 2024

Nya Honda CR-V Hybrid (e:HEV) och Plugin (e:PHEV) med SENSING 360 har belönats med toppbetyget fem stjärnor i de senaste säkerhetstesterna från Euro NCAP. Honda SENSING 360-tekniken med sonarsensorer och främre kamera med vidvinkel samt nya stag i chassi och kaross som förbättrar kollisionsskyddet är några av anledningarna till att Honda CR-V klarat av att få det höga betyget i testerna.

Nya CR-V är den sjätte generationen av modellen. Den ingår i Hondas långsiktiga mål att nå noll dödsolyckor senast 2050. Den nya modellen innehåller flera förbättrade och uppgraderade skyddstekniker.

Spanar runt bilen
SENSING 360 är som du säkert känner till Hondas senaste säkerhetstekniker som hjälper föraren att upptäcka vad som händer runtikring bilen. Det är som om någon ständigt bevakar vad som händer runt bilen. För att få en 360-graders vy används en 100-graders framåtriktad kamera, millimetervågradar och fyra hörnradarenheter. Med dessa hjälpmedel kan bilen identifiera vägstreck, vägkanter, motorcyklar, cyklister och andra fordon. Systemet varnar för korsande trafik framför bilen, och upptäcker om det finns bilar till vänster, höger eller framför bilen. Systemet ger ifrån sig varningar som både hörs, syns och känns för föraren ifall bilen närmar sig fordonet framför med för hög hastighet. Och skulle du som förare inte reagera på det, går autobromsen in (kallas för kollisionsdämpande bromssystem) och bromsar lätt för att minska risken för krock. Upptäcker systemet att en krock är nära, bromsar det kraftigt.

Stag fördelar tryckbelastningen
För att förbättra bilens passiva säkerhet mot kollisioner har kaross och chassi ett antal strukturella stag. Dessa fördelar trycket i sidoram och chassibalk för att skydda de som befinner sig i bilen. Även A-stolpen har förstärkts för att minska att medpassagerarytan deformeras.

Utöver dessa nyheter har alla nya CR-V-modeller elva krockkuddar som standard. Det inkluderar knäkrockkuddar för passagerare som sitter fram samt sidokrockkuddar för att skydda samtliga passagerare. Det finns även en mittmonterad krockkudde som gör att förare och passageraren i framsätet inte kolliderar med varandra vid en sidokollision.

Avancerad säkerhet